اثرات پودر سير و اهميت مصرف آن در تغذيه جوجه هاي گوشتي و مرغ هاي تخمگذار

پرورش مرغ بومي ، پرورش مرغ تخم گذار ، پرورش مرغ گوشتي ، پرورش مرغ محلي ، پرورش مرغ خانگي ،مرغداري ، مرغداري گوشتي ، مرغداري تخم گذار

اثرات پودر سير و اهميت مصرف آن در تغذيه جوجه هاي گوشتي و مرغ هاي تخمگذار

۳,۵۳۰ بازديد

اثرات پودر سير و اهميت مصرف آن در تغذيه جوجه هاي گوشتي و مرغ هاي تخمگذار

 مقدمه :

سير گياهي است دو ساله با پيازي مركب از پيازچه و ساقهٔ راست كه در انتهايي آن گلي چتري كه شامل چندين پيازچه است ، قرار دارد. اين گياه از قديم الايام به عنوان يكي از گياهان مهم دارويي وچاشني غذايي كشت مي شده است. نام علمي آن Allium sativum است و به آن Garlic هم مي گويند. آليسن[1] ماده مؤثر موجود در سير مي باشد كه به مقدار ناچيزي از دستگاه گوارش جذب مي شود .امروزه در سراسر جهان به عنوان يكي از گياهان دارويي مشهور به كار برده مي شود. تا سال ۱۹۹۶ ، حداقل ۱۸۰۸ مورد مطالعهٔ علمي از جنبه هاي مختلف شيميايي ، فارماكولوژي ، باليني و اپيدميولوژيكي بر روي سير انجام شده است. مطالعات فارماكولوژي و باليني بر روي سير در زمينهاثرات ضد ميكروبي ، اثرات ضد سرطان ، كاهش ميزان قند خون ، تحريك سيستم ايمني ، اثرات ضد التهابي و آنتي اكسيداني انجام شده اند. در حوزهٔ اثرات قلبي ـ عروقي سير مطالعات انجام شده شامل بررسي ميزان چربي هاي خون ، انعقاد و جريان خون ، تجمع پلاكتي و آتروسكلروز بوده است. بيشترين مطالعات بر روي سير در زمينه اثرات آن در تنظيم چربي هاي سرمي بوده است .

خواص سير:

مطالعات نشان داده اند كه سير ،كلسترول تام (TC) و به ويژه نوع LDL را كاهش مي دهد. در مطالعه ايي كه بر روي مقايسهٔ اثرات سير در كاهش چربي هاي خون (در انسان) انجام شده، نشان داده شده است كه سير در مقايسه با دارونما ، رژيم غذايي عادي از سير و بنزوفيبرات ، اثر قابل توجهي در كاهش كلسترول و تري گليسريد داشته است. علاوه بر اين مشاهده شده است كه در مصرف سير ميزان HDL هم به ميزان قابل ملاحظه اي بالاتر رفته است. سير ميزان گلوكز خون را پايين مي آورد و فشار سيستولي و دياستولي خون را كاهش مي دهد. اثرات ضد ميكروبي ، ضد سرطان ،آنتي اكسيدان و تنظيم سيستم ايمني هم از سير ديده شده است. فرآورده هاي متفاوت سير كه در بازار قابل دسترس هستند به دودسته تقسيم مي شوند :

1. محصولات غني ازآليسين         

 2. محصولات فاقد آليسين

 فرآورده هاي حاصل از عصاره گيري سير در مرغان داراي اثر هايپوكلسترولميك  مي باشند .

● به طور كلي خواص سير در طيور شامل:

* Hypoglycemic

* Hypolipidemic

* Hypothrombotic

* Hypotherogenic

همچنين سير به عنوان كاهنده سطوح كلسترول در مرغان تخمگذار و گوشتي و نيز به عنوان منبع گياهي محرك رشد در جيره هاي جوجه هاي گوشتي معرفي مي شود. جداول زير ميزان مواد موجود در 100 گرم سير را نشان مي دهد.

جدول 1- ميزان مواد مغذي موجود در 100 گرم سير

نام ماده مغذي

مقدار

واحد

آب

58/58

گرم

انرژي

149

گرم

انرژي

623

كيلوژول

پروتئين

36/6

گرم

كل چربي

5/0

گرم

كربوهيدرات

07/33

گرم

فيبر

10/2

گرم

خاكستر

5/1

گرم


جدول 2- اسيد هاي آمينه موجود در100 گرم سير

نوع اسيد آمينه

مقدار (گرم)

آرژينين

634/0

آلانين

132/0

آسپاراژين

489/0

سيستين

065/0

گلوتاميك اسيد

805/0

گلايسين

200/0

هيستيدين

113/0

 

ايزولوسين

217/0

لوسين

308/0

ليزين

273/0

متيونين

076/0

فنيل آلانين

183/0

پرولين

100/0

سرين

190/0

تره ئونين

157/0

ترپتوفان

066/0

تيروزين

081/0

والين

291/0

 

جدول 3- ميزان مواد معدني و ويتامينهاي موجود در 100 گرم سير

مواد معدني

ويتامين ها

نوع ماده معدني

مقدار/ واحد

نوع ويتامين

مقدار/ واحد

كلسيم

181 mg

ويتامين C

200/31 mg

آهن

70/1 mg

تيامين

200/0 mg

منيزيم

25 mg

ريبوفلاوين

110/0 mg

فسفر

153 mg

نياسين

700/0 mg

پتاسيم

401 mg

اسيد پانتوتنيك

596/0 mg

سديم

17 mg

ويتامين B6

235/1 mg

روي

160/1 mg

اسيد فوليك

100/3 mcg

مس

299/0 mg

ويتامين B12

00/00 mcg

منگنز

672/1 mg

ويتامين A

00/00 IU

سلنيم

200/14 mcg

ويتامين E

010/0 mg_ATE

ودر سير در مرغان تخمگذار:

بر اساس برسي مطالعات انجام شده بر روي خواص پودر سير در مرغان تخمگذار اينگونه به نظر مي رسد كه، در طي مدت تغذيه با سير ، پارامترهاي توليد تخم مرغ  ، وزن تخم مرغ  ، جرم تخم مرغ ، مصرف خوراك ، افزايش وزن روزانه و بازده خوراك تحت تأثير قرار نگرفتند . اما غلظت كلسترول زرده و سرم با افزايش سطوح پودر سير كاهش خطي داشت .

بررسي اثرات پودر سير در جوجه هاي گوشتي :

در جوجه هاي گوشتي پودر سير به عنوان يك ماده آنتي بيوتيك طبيعي محرك رشد مي تواند باعث ارتقاءعملكرد و بهبود كيفيت لاشه گردد.پرورش مرغ پودر سير با آنتي بيوتيك هاي سنتتيك رايج محرك رشد از لحاظ افزايش وزن قابل رقابت مي باشد . سير همچنين باعث كاهش كلسترول در جوجه هاي گوشتي مي گردد. تغذيه با پودر سيردر  با توجه به مطالعات برو روي آزمايشات انجام شده در جوجه هاي گوشتي؛ متابوليسم كلسترول و چربي را تغيير مي دهد، از فعاليت 3-hydroxy-3methylglutaryl reductase و Cholesterol 7α - hydroxylase  جلوگيري مي كند و باعث كاهش خطي  غلظت كلسترول پلاسما ، كبد ، عضله سينه و ران همچنين تري ايسيل گليسرول مي شود.

نتيجه گيري:

با توجه به موارد ذكر شده در بالا و همچنين خواص آنتي بيوتيكي و درماني و همچنين پيشگيري كننده بي شمار گياه سير مي توان از آن در تغذيه طيور ، خصوصاً طيور گوشتي استفاده نمود و از مزاياي

زياد اين گياه بي نظير  صرفه جست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.